De afgelopen periode heeft ons bestuur uitgebreid stilgestaan bij de vraag of wij een rol zouden moeten spelen in de participatie rondom het windenergieproject Denekampsche Veld van RWE.
Na zorgvuldige afweging hebben wij besloten niet deel te nemen aan dit project. Dat betekent dat wij geen actieve bijdrage zullen leveren aan de verdere ontwikkeling ervan.
Onze belangrijkste overwegingen hierbij zijn:
-
Onvoldoende draagvlak binnen het bestuur: veel bestuursleden wonen in of dichtbij het zoekgebied, waardoor belangenverstrengeling op de loer ligt. Dit beperkt onze objectiviteit en slagkracht.
-
Disproportionaliteit van het project: de geplande windturbines worden door ons als te groot en te belastend ervaren voor de schaal en leefbaarheid van de omgeving.
-
Beperkte overtuiging in windenergie op land: Wij zijn niet breed overtuigd dat wind op land in dit geval een duurzame keuze is, mede omdat de opgewekte energie over grote afstand getransporteerd zal moeten worden.
Als stichting blijven we ons inzetten voor duurzame energie en hernieuwbare alternatieven. maar dit specifieke project sluit volgens ons onvoldoende aan bij onze visie en doelstellingen.
Wij vertrouwen erop dat ons standpunt wordt gerespecteerd in de verdere besluitvorming.